ورزشی ها

اخبار ورزش 2000

ورزشی ها

اخبار ورزش 2000

آیا بارسلونا بهترین تیم جهان است؟

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ب.ظ


فاتح هشت عنوان قهرمانی در سه فصل گذشته، بدون باخت در 29 دیدار لیگ اسپانیا و در اختیار داشتن بهترین بازیکن دنیا 'لیونل مسی'، بارسلونا را به یکی از بهترین تیم های فوتبال جهان تبدیل کرده است، اما آیا بارسلونا بهترین تیم فوتبال جهان است؟

خبرنگاران آسوشیتدپرس از مغزهای متفکر و چهره های شاخص فوتبال جهان هم چون، سرالکس فرگوسن سرمربی منچستریونایتد، آرسن ونگر سرمربی آرسنال و کارلوس بیلاردو فاتح جام جهانی 1986 و نیز بازیکنان اسطوره ای چون توستائو از برزیل، فرانس بکن باوئر از آلمان و خوزه سانتاماریا از رئال مادرید، در خصوص سوال کرده اند. 

واضح است که هیچ اتفاق نظری درباره بارسلونا در میان این چهره ها وجود ندارد. در واقع هیچ معیار دقیقی برای سنجش برتر بودن یک تیم فوتبال وجود ندارد، ولی بحث درباره آن و نظر خواهی از بزرگان فوتبال در این باره خالی از لطف نیست. 

بکن باوئر در این باره به آسوشیتدپرس گفته است: آنها به این تعریف خیلی نزدیک شده اند. نسل کنونی بارسلونا بهترین تیم است، ولی مشکل بتوان آن را با تیم های بزرگ سابق جهان مانند آ ث میلان در اواخر دهه 80 میلادی مقایسه کرد. 

وی افزود: در دهه 60 و 70 شما باشگاه برزیلی 'سانتوز' با پله و کارلوس آلبرتو را داشتید که با سبک های متفاوتی بازی می کردند. اگر از من بپرسید بهترین تیم ملی فوتبال جهان کدام است می گویم تیم برزیل در سال 1970. 

به عقیده ستاره سابق تیم ملی فرانسه و مدافع آث میلان 'مارسل دسایی'، بارسلونا در زمان یوهان کرایف همراه با روماریو، استویچکوف و کومان یک تیم بزرگ بود. 

دسایی گفت: سرعت بازی آنها با بارسلونای فعلی قابل مقایسه نیست. آنها کیفیت متفاوتی داشتند. تیم ‌آ ث میلان در آن دوران که من در آن بازی می کردم هم تیمی دیگر بود. 

امانوئل پتی که همراه با تیم فرانسه قهرمان جام جهانی 1998 شد هم می گوید: هر نسل یک تیم فوق العاده دارد و در هر دهه معدود تیم هایی پا به عرصه می گذارند که به راحتی به قله می رسند. 

وی گفت: بارسلونا جزو بهترین تیم های فوتبال جهان است که من تا به حال دیده ام، اما نمی گویم که بهترین است. 

پتی تعداد جام هایی که یک باشگاه کسب کرده را از معیارهای تعیین بهترین تیم جهان می داند و معتقد است که بارسلونا با کسب هشت جام قهرمانی از زمانی که گواردیولا سرمربی این تیم شده این آزمون را با موفقیت گذرانده است. 

کارلوس بیلاردوی آرژانتینی می گوید: تیم هایی می برند که همیشه بهترین هستند. بیش از آن که زیبا بازی کنند، ناگزیر از پیروزی هستند. بارسلونا همین گونه است. وی گفت: فکر نمی کنم بارسلونا به بهترین شرایط خود رسیده باشد. این تیم هنوز هم می تواند بهتر شود. 

سوکراتس کاپیتان سابق تیم ملی برزیل می گوید: بارسلونا جزو آن دسته تیم هایی است که نمی خواهید تماشای بازی آن ها را از دست بدهید. این هم تا حد زیادی احساسی است. 

ونگر نیز در این خصوص، بارسلونا را جزو سه تیم برتر تاریخ فوتبال به لحاظ مهارت در نگهداری توپ طبقه بندی می کند. 

بکن باوئر به دیدار رفت بارسلونا و رئال مادرید که با نتیجه پنج بر صفر به سود بارسلونا تمام شد اشاره می کند و می گوید: هیچ وقت این بازی را فراموش نخواهم کرد، یکی از بهترین بازی هایی بود که تابحال دیده ام. 

توستائو که همراه با تیم ملی برزیل قهرمان جام جهانی 1970 شد معتقد است: بارسلونا سبک بی نظیر دارد که تیم را در فوتبال امروزی به اشتباه نمی اندازد. 

وی گفت: آمیخته ای از سبک تیم های بزرگ گذشته مانند سانتوز در دوران پله که به ندرت پاس ها هدر می رفت و سبک مدرن که فشار زیادی به تیم مقابل وارد می کند و اجازه بازی به حریف نمی دهد.
 
وی افزود: نمی دانم کدام تیم بهترین است، اما بارسلونا در میان بهترین ها است. از زمانی که من فوتبال تماشا می کنم تا به حال سانتوز در دوران پله و بعد از آن بوتافوگو با گارینشا و دیدی و نیلتون سانتوز بهترین بوده اند. 

توستائو گفت: رئال مادرید با دی استفانون و پوشکاش هم جزو بهترین هاست. این سه تیم بهترین تیم هایی هستند که من تا به حال دیده ام. 

مارکو فان باستن ستاره سابق تیم ملی هلند معتقد است، پس از تماشای فوتبال تیم بارسلونا سایر بازیها بی مزه به نظر می رسند. 

عابدی پله که سه بار بهترین بازیکن قاره آفریقا شد رای خود را به بارسلونا می دهد و می گوید: این نه به خاطر اینکه در دو سال اخیر چند عنوان قهرمان کسب کرده بلکه به خاطر کیفیت بازی و ظرفیتی است که این تیم دارد. 

لوئیس سوارز برنده توپ طلایی سال 1960 معتقد است: آنها دستاوردهای خارق العاده ای داشته اند. بسیاری از عناوین قهرمانی را کسب کرده اند و به خوبی بازی می کنند. به نظر من آنها بهترین تیم تاریخ فوتبال هستند. 

برخی از کسانی که در نامیدن بارسلونا به عنوان بهترین تیم درنگ می کنند به بازیکنان استثنایی این تیم مانند مسی، ژاوی و اینیستا اشاره دارند. 

فرگوسن سرمربی منچستریونایتد می گوید: بارسلونا در حال حاضر تیمی شگفت انگیز است. تماشای جثه کوچک ژاوی و اینیستا شما را تشویق می کند نه فقط به بازی کردن بلکه به اینکه از تکل نترسید. تشویق به این که چگونه با توپ کار کنید. تماشای بازی جادویی مسی هم شگفت آور است. 

با این حال عده ای هم معتقدند بارسلونا هنوز باید خود را ثابت کند. 'ینو بوزانسکی' یکی از بازماندگان تیم جادویی مجارستان که مدال طلای المپیک 1952را به گردن آویخت می گوید: اعطای عنوان بهترین تیم تاریخ فوتبال به بارسلونا مبالغه است. 

توستائو می گوید: نقص بارسلونا 'بازیکنان بهتر در نیمکت ذخیره ها' است. در حمله هم پدرو ( رودریگز) و (‌دیوید) 'ویا' ، بویژه ویا بازیکنانی عالی هستند، ولی نمی توان آنها را بهترین بازیکنان امروز جهان نامید. 

انتقاد دیگر از بارسلونا را ستاره رئال مادرید 'سانتاماریا' بیان می کند. او می گوید: بارسلونا فصلی خوب داشت، اما هرگز نمی توانید آن را با تیم هایی مانند رئال مادرید که پنج بار پی در پی لیگ قهرمانان اروپا را برده مقایسه کنید. آنها هنوز تا رسیدن به نقطه مقایسه راهی طولانی در پیش دارند. 

وی گفت: هر دوره ای تیم های خوب خاص خود را دارد که به نقطه ای از اوج می رسند. بارسلونا دو فصل خوب داشت و اکنون در فصل سوم است. 

دیوید بکام ستاره فوتبال انگلیس می گوید: هر کس عاشق فوتبال است، عاشق تماشای بازی بارسلونا هم هست. بدون هیچ تردیدی آنها یکی از بهترین تیم های جهان هستند.

  • علیرضا حیدرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی