ورزشی ها

اخبار ورزش 2000

ورزشی ها

اخبار ورزش 2000

زندگی نامه ی زلاتان

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸ ب.ظ

شاید زلاتان از کاکا هم گرانتر است. 35 میلیون پوند بعلاوه ساموئل اتوئو قیمتی بالغ بر 60 میلیون پوند برای کاتالان ها خرج برداشته است. او می خواهد نشان دهد که ارزش این سرمایه گذاری را دارد. حالا بارسا در ترانسفر هم با مادرید رقابت می کند ولی هنوز 120 میلیون پوند با لوس بلانکوس فاصله دارد...

زلاتان کیست؟
زلاتان ابراهیموویچ سوم اکتبر1981 از پدری بوسنیایی به نام شفیک و مادری کروات که یورکا نام دارد متولد شده است. خانواده آنها پس از مهاجرت به سوئد، در روسنگارد از توابع شهر مالمو ساکن می شوند و ایبرای کوچک هم در همان شهر بدنیا می آید. از هشت سالگی فوتبال بازی می کند و متناوبا در تیم نوجوانان باشگاه های مالمو بی آی و اف بی کی بالکان ظاهر می شود. شاهکار دوران کودکی زلاتان در 12 سالگی و با تیم بالکان در مقابل ولینگه اتفاق می افتد. نیمه اول چهار بر صفر عقب هستند وایبرا بعنوان بازیکن جانشین از نیمه دوم وارد زمین می شود. 8 بر 5 برنده بازی می شوند، هر هشت گل را زلاتان به ثمر می رساند! ابراهیموویچ وارد دبیرستان می شود ولی خیلی زود بخاطر ادامه فوتبال حرفه ای، ترک تحصیل می کند.

مالمو اف اف
ایستگاه اول پس از حضور منظم در تیم نوجوانان باشگاه زادگاهش مالمو اف اف، اولین قرارداد حرفه ایش را در سال 1996 امضا می کند و با پیشرفتی سریع به تیم جوانان باشگاه راه می یابد. به سال 1999 با تیمش در آلسونسکان – لیگ برتر سوئد- شرکت می کند ولی به مقامی بهتر از سیزدهم دست نمی یابد و همراه مالمو به دسته دوم سقوط می کند، هرچند فصل بعد بازمی گردند. آرسن ونگر مربی آرسنال برای جذب ایبرا تلاش می کند ولی توفیقی بدست نمی آورد. اما لئوبینهاکر مربی وقت آژاکس بازی زلاتان را در یک مسابقه تمرینی مقابل تیم نروژی موس اف کی می بیند و شیفته وی می شود. جولای 2001، هلندی ها موفق می شوند جوان آتیه دار سوئدی را با مبلغ 8/7 میلیون یورو به آمستردام ببرند.

کسب شهرت
با آژاکس ابتدای حضور زلاتان در آژاکس با رفتن بینهاکر و ورود کو آدریانس همراه بود و این یعنی بدشانسی! آدریانس فرصت کمی به ایبرا می داد ولی با اخراج زودهنگام مربی و آمدن رونالد کومان ستاره اقبال ابراهیموویچ درخشش گرفت. کومان که علاقمند بازی زلاتان بود وی را فوروارد اصلی تیمش قرار داد و آژاکس موفق شد به قهرمانی فصل 2002-2001 اردیویزیه –لیگ دسته اول هلند- دست یابد. فصل بعد ایبرا با زدن دو گل به المپیک لیون خود را در لیگ قهرمانان اروپا مطرح می کند. مجموعا چهار گل اروپایی برای آژاکس درفصل 2003-2002 به ثمر می رساند. گلزنی های منحصر بفرد زلاتان باعث شهرتش می شود، از جمله گلی که در تاریخ 22 اوت 2004 به تیم ناک بردا می زند از طرف بینندگان کانال تلویزیونی یورواسپرت بعنوان گل سال انتخاب می شود. لیگ قهرمانان 2004-2003 برای ابراهیموویچ با زدن فقط یک گل به سلتاویگو و حذف آژاکس در مرحله گروهی خیلی زود تمام می شود و همین دلیل برای خداحافظی با هلند کافیست. این پایان با مصدومیت ایبرا توسط هم باشگاهیش یعنی رافائل فاندرفارت در بازی سوئد – هلند نزدیکتر می نماید زیرا زلاتان مدعی می شود که فاندرفارت عمدا به وی آسیب رسانده است. در همین گیرودار ناگهان به یوونتوس فروخته می شود. حاصل حضور چهار ساله در آژاکس، 106 بازی و 47 گل زده است.

ایبرا در یوونتوس
با 16 میلیون یورو برای چهارسال راه راه پوش می شود. اما دو فصل بیشتر در تورین نمی ماند چون سرنوشت او را به میلان خواهد برد. زلاتان به سرعت در ترکیب اصلی جای دیوید ترزگه مصدوم را پر می کند و 16 گل برای یووه به ثمر می رساند. اواخر فصل 2005-2004 یوونتوس اعلام می کند که پیشنهاد 70 میلیون یورویی رئال مادرید را برای ایبرا رد کرده است! بعدها مینو رایولا وکیل زلاتان این خبر را تایید می کند ولی بیشتر به بازارگرمی تبلیغاتی می ماند تا واقعیت. 14نوامبر 2005 با بردن جایزه گولدن بولن بهترین بازیکن سال کشور سوئد می شود. فصل دوم حضور ابراهیموویچ در یووه همراه با تغییر وظیفه تهاجمی وی بود. ایبرا بعنوان مهاجم دوم و پاسور برای مهاجم هدف بازی می کرد، بنابراین تعداد گل های زده او پایین آمد ولی با پاس های فراوان همبازی های خود را در موقعیت گلزنی قرار می داد. البته گاه با خشم هواداران یوونتوس نیز مواجه می شد که از وی بخاطر از دست دادن فرصت های فراوان گل انتقاد می کردند. رسوایی باشگاه یوونتوس در پرونده تبانی کالچیوپولی که باعث شد دو قهرمانی آخر این تیم پس گرفته شود و به سری B سقوط کند، خط پایان زلاتان با باشگاه تورینی بود. با اینکه بیشتر بازیکنان بزرگ یوونتوس تصمیم گرفتند به تیم وفادار بمانند ولی ایبرا بهمراه تنی چند از همبازیانش راه خروج را در پیش گرفتند.

کوچ به اینترمیلان
در دهم اوت2006 با 12 میلیون یورو و قراردادی چهارساله به ورزشگاه جوزپه مه آتزا می پیوندد. زلاتان اعتراف می کند که به آرزوی زمان کودکی رسیده و در باشگاهی بازی می کند که قبلا بت زمان نوجوانی اش در آنجا توپ زده و هوادار آن بوده است یعنی رونالدوی برزیلی و اینترمیلان! در اولین بازی تیم جدید در مقابل فیورنتینا یک گل می زند و گلی دیگر می سازد. نخستین فصل حضور در سان سیرو با 15 گل بهترین گلزن تیمش می شود. سال 2007 پنج گل در هفت بازی لیگ قهرمانان اروپا برای اینتر به ثمر می رساند. فصل 2009-2008 را رویایی آغاز می کند، زیرنظر ژوزه مورینیو با زدن گل به بولونیا در اولین بازی فصل متعاقبا بعنوان گل سال انتخاب می شود. اینتر تیم بدون شکست خانگی لقب می گیرد و ایبرا جلوتر از مارکو دی وایو و دیه گو میلیتو آقای گل باشگاه های ایتالیا می شود. همراه با اینترنازیوناله سه قهرمانی اسکودتو را جشن می گیرد و هم اکنون به با قراردادی مالی – تعویضی نجومی جای خود را با ساموئل اتوئو در بارسا عوض می کند تا تجربه ای تازه و مبارزه ای نو آغاز کند...

تیم ملی سوئد
با گلزنی به مقدونیه، تیم ملی جوانان زیر21 سال را تجربه می کند. زلاتان ابراهیموویچ در تاریخ 31 ژانویه 2001 با قرار گرفتن در مقابل جزایر فارو، اولین بازی ملی را بدست می آورد. این مسابقه دوستانه با نتیجه عجیب بدون گل به پایان رسید. نخستین آزمون جدی ایبرا همراه با تیم ملی سوئد در جام جهانی 2002 رخ داد که حذف در مرحله یک شانزدهم توسط سنگال نتیجه این آزمایش بود! رقابت های یورو 2004 با زدن یک پنالتی مقابل بلغارستان و گلزنی دربرابر دفاع محکم ایتالیا برای زلاتان شروعی خوب محسوب می شد ولی با از دست دادن پنالتی در برابر هلند و حذف توسط نارنجی پوشان ناکامی دیگری در رده ملی برای وی رقم خورد. جام جهانی 2006 هم بدون گل زده ای برای ایبرا و حذف سوئد در یک شانزدهم نهایی بدست آلمان خاطره تلخ دیگری برایش بهمراه داشت. سپتامبر 2006 و تنها 48 ساعت قبل از بازی با لیختن اشتاین در چارچوب رقابت های مقدماتی یورو 2008، زلاتان همراه با اولاف ملبرگ و کریستین ویلهلمسون از هتل خارج شده و به نایت کلاب رفته و پس از زیاده روی در مصرف الکل باعث دردسر می شوند. لارس لاگرباک مربی تیم ملی بخاطر همین ماجرا آنها را برای مدت کوتاهی توبیخ و از بازی ملی کنار می گذارد ولی پس از پایان محرومیت، زلاتان لجبازانه خود را از تیم ملی دور نگه می دارد! مقابل ایرلند شمالی در مارس 2008 به تیم ملی باز می گردد. در 12 بازی ملی موفق به زدن گلی نمی شود. طلسم عدم گلزنی ملی ایبرا پس از دو سال در رقابت های یورو2008 شکسته شد، یک گل به یونان و یکی به اسپانیا و بازهم حذف تیم ملی سوئد بوسیله روسیه در مرحله مقدماتی گروهی! به جرات می توان گفت ابراهیموویچ بازیکن بزرگی است که در رده ملی هیچگونه کارنامه مثبتی از وی دیده نمی شود یا بعبارتی زلاتان فوتبالیست باشگاهی است نه تیم ملی البته از تاثیر ضعف کلی تیم سوئد هم نباید به آسانی گذشت کرد.

سایه روشن های
زلاتان ایبرا با دختری به نام هلنا ازدواج کرده و هم اکنون دو فرزند دارد بعلاوه یک سگ که خیلی به آن علاقه دارد! تا قبل از انتقال به بارسا همراه با خانواده اش در میلان سکونت کرده بود و تابستان ها به زادگاهش مالمو بازمی گشت. زلاتان در سنین نوجوانی به ورزش تکواندو می پرداخت و منظم در کلاس های آن شرکت می کرد. شاید یکی از دلایل آمادگی بدنی او و ارسال پاس ها و گلزنی های آکروباتیک وی، همین تمرینات تکواندو است. یکی از دوستان نزدیک ایبرا هنرپیشه معروف سینمای سوئد میکائیل پرسبرانت نام دارد که این دو تاکنون فعالیت های خیرخواهانه زیادی با یکدیگر انجام داده اند. در آوریل 2002 کتابی درباره تمرینات فوتبال منتشر می کند که در آن تمرین های شخصی خود را شرح داده است.

بارسلونا ایستگاه آخر؟
و بالاخره به نوکمپ بزرگترین ورزشگاه اروپا رسید. می خواهد در تاریخ بارسا در کنار اسامی بزرگی همچون کوبالا، کرویف، مارادونا، شوستر، رونالدکومان، مایکل لادروپ، ریوالدو، رونالدینیو، مسی و دیگران قرار بگیرد. شاید زلاتان از کاکا هم گرانتر است. 35 میلیون پوند بعلاوه ساموئل اتوئو قیمتی بالغ بر 60 میلیون پوند برای کاتالان ها خرج برداشته است. او می خواهد نشان دهد که ارزش این سرمایه گذاری را دارد. حالا بارسا در ترانسفر هم با مادرید رقابت می کند ولی هنوز 120 میلیون پوند با لوس بلانکوس فاصله دارد..
  • علیرضا حیدرزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی